Abstract | Jedinice lokalne samouprave odnosno mjesta u Republici Hrvatskoj koja imaju status općine ili grada, sredstva potrebna za njihovo djelovanje osiguravaju u svom proračunu, a proračun možemo definirati kao financijski dokument kojim se procjenjuju i donose prihodi i rashodi za jednu kalendarsku godinu. Za narednu proračunsku godinu, proračun utvrđuje i objavljuje Općinsko/Gradsko vijeće do kraja tekuće godine. Prihodi mogu biti iz vlastitih izvora kao što su npr. komunalna naknada, zajednički prihodi koji se razmjenjuju s državom (porez na dohodak i porez na promet nekretnina), određene primljene donacije sa svrhom pomoći uključujući i potpore te primici od zaduživanja (krediti, municipalne obveznice itd.). Financijska sredstva koja prikupe općine i gradovi koriste se dalje za uređenje i razvoj toga područja, komunalno gospodarstvo, brigu o djeci, socijalnu skrb, osnovno obrazovanje, prostorno planiranje, unapređenje prometne infrastrukture i tome slično. Većina rashoda otpada na rashode za zaposlene, socijalne naknade, pomoći, subvencije i ostale rashode poslovanja. Temeljna funkcija svake lokalne samouprave bi bila zadovoljenje osnovnih životnih potreba svakog stanovnika toga područja (stanovanje, mogućnost za rad, opskrba vodom i električnom energijom, zdravstvo, obrazovanje, transport). Što više određena općina/grad ulaže u svoje funkcije to će se brže širiti i razvijati te će imati čvršći značaj kao jedinica lokalne samouprave. |
Abstract (english) | Units of local self-government or places in the Republic of Croatia that have the status of a municipality or city, provide the funds needed for their operation in their budget, and the budget can be defined as a financial document that estimates and adopts revenues and expenditures for one calendar year. For the next budget year, the budget is determined and published by the Municipal/City Council by the end of the current year. Revenues can be from own sources such as utility fees, joint revenues exchanged with the state (income tax and real estate transfer tax), certain donations received for the purpose of assistance, including grants, and receipts from borrowing (loans, municipal bonds, etc. .). The financial resources collected by municipalities and cities are further used for the arrangement and development of the area, communal economy, child care, social welfare, primary education, spatial planning, improvement of transport infrastructure and the like. Most expenditures fall on staff expenditures, social benefits, benefits, subsidies and other operating expenditures. The basic function of any local self-government would be to meet the basic living needs of every inhabitant of the area (housing, employment, water and electricity supply, health, educati on, transport). The more a municipality / city invests in its functions, the faster it will expand and develop and the stronger its importance as a unit of local self-government. |